در این مقاله به گفتگویی که
با دکتر پروین منصوری، متخصص پوست و مو، انجام شده میپرداریم و پاسخ به
سوالاتی دربارهء طرز مراقبت از موهای رنگ شده را میآوریم
بعضی
خانمها موهای بسیار تیره خود را با هزار ترفند و چند بار دکلرهکردن به
بلوند روشن میرسانند. نمیخواهیم با شما راجع به اینکه چرا این کار را به
قیمت صدمهزدن به موهایتان (و البته صدمه به جیبتان!) انجام دادهاید،
صحبت کنیم. بلکه روی سخن ما با آن دسته از خانمهاست که زود دلزده میشوند
و تصمیم میگیرند دوباره موهایشان را رنگ کنند. برای آگاهی شما از مراقبت
موهای آسیبدیده و اینکه بهترین فاصله زمانی برای رنگکردن دوباره موها
چیست، گفتگویی با خانم دکتر منصوری، متخصص پوست و زیبایی و استاد دانشگاه
تهران داشتهایم که پیش از هر اقدامی توصیه میکنم آن را بخوانید.
خانمهایی که از رنگ موهایشان خسته میشوند ترجیحا با چه فاصلهای میتوانند اقدام به تغییر رنگ آن بکنند؟
پیش
از آن اجازه بدهید به این دسته از افراد بگویم، اگر مطمئن نیستید فلان رنگ
با چهره شما مناسب است، بهتر است از رنگهای موقتی استفاده کنید. این نوع
رنگ نمیتواند تغییرات شدیدی در رنگ موها ایجاد کند و بهترین راه امتحان
یک رنگ، نوع موقت آن است که به آسانی با یک بار شامپوزدن از بین میرود و
یا از رنگ موهای نوع نیمهدایمی که عمر بیشتری از موقت دارند استفاده کنند
که با چهار پنج بار شامپوزدن از بین میروند. مصرف آنها نیز ساده است و
طبیعی به نظر میرسند و فانتزی بودن نوع موقت را ندارند. این رنگها حاوی
رنگ آلی هستند و احتیاجی به فاکتور اکسیدکننده یا اکسیدان ندارند.
ولی بیشتر خانمها از رنگهای دایمی اکسیدان استفاده میکنند و چون اغلب تمایل دارند با بیرنگکردن موها، به روشن شدن آن کمک کنند.
بله،
اما این رنگها نباید کمتر از سه هفته و ترجیحا چهار هفته فاصله دوباره
استفاه شوند، چرا که موها 8 تا 12 میلیمتر در ماه رشد میکنند و فواصل
رنگکردن دوباره باید طوری باشد که موهای جدید را بپوشانید. استفاده بیش
از حد رنگهای اکسیدان به خصوص بیرنگکننده سبب ایجاد شکنندگی و صدمه به
موها میشود. توصیه میکنم از تغییردادن مکرر و متنوع رنگ موهایتان به
خصوص در منزل خودداری کنید چون یک آرایشگر حرفهای برای ایجاد چنین
تغییراتی بهتر است.
بعضی
از خانمها از رنگی که روی موهای خود دارند تا رنگی که انتخاب میکنند،
فاصله زیادی است و آرایشگر مجبور میشود چند بار موها را بیرنگ کند تا از
تیره به بلوند روشن برسد برای جبران چنین صدمهای به موها چه باید کرد؟
در
موقع بیرنگکردن نباید به دفعات زیاد و بیش از یک بار در ماه موها را
بیرنگ کنید. موهای بیرنگ شده را باید همیشه بعد از شامپوزدن با
نرمکننده بشویید تا از درهمرفتگی آنها و صدمات فیزیکی کم شود. برای
برسکردن موها شانههایی که فاصله دندانههای فشرده دارند، به کار نبرید و
اگر هم از سشوار استفاده میکنید حتما حرارت ملایم باشد. برای کسانی که
خیلی موهایشان بیرنگ شده نباید از محصولات فرکننده یا صافکننده استفاده
کرد.
چرا به شامپوهای تقویتکننده اشاره نکردید؟
تصور
نکنید شامپوهایی که بهعنوان تقویتی معروفاند شامپوی بهتری هستند. به
دلیل اینکه مصرفکنندگان درباره شامپوها خیلی حساساند و مرتب نوع و مارک
شامپوی خود را عوض میکنند بازار عرضه شامپوها از رقابت بالایی برخوردار
است وگرنه ترکیبات عسل و عصاره گیاهان و یا آلوورا بهعنوان برترین شامپو،
شواهد علمی ندارند و همه میدانیم موها بافت مرده هستند و قابل تغذیه کردن
نخواهند بود. تنها چیزی که در انتخاب شامپوها برای موهای صدمه دیده باید
دقت کنید PH آن است که بهتر است خنثی و یا کمی اسیدی باشد که کمتر موجب
بادکردن موها و سختترشدن لایه خارجی کوتیکول شده و این وضعیت برای موهای
صدمهدیده مفید است.
درباره نرمکنندهها چطور؟
توصیه
میکنم که حتما بعد از شامپوکردن موها، از نرمکننده استفاده کنید، چون
سبب درخشندگی و نرمکردن موهای صدمه دیده میشود و روی تار موها یک لایه
نازک پوشانده میشود که زبری لایه خارجی صدمه دیده مو گرفته شود. چون
آسیبهای ناشی از رنگ کردن موها، سطح خارجی را آسیبزده و لایه خارجی مو
نمایان میشود و سبب بروز موخوره میشود. کسانی که به شدت موهایشان
آسیبدیده بهتر است پیش از آبکشی 15 دقیقه نرمکننده را روی موها نگه
دارند.
در هنگام خرید نرم کننده برای موها به چه ترکیباتی در آنها دقت کنیم؟
نرمکننده
هم درست مانند شامپوها، نوع بهترین ندارند. بر اساس غلظت به کار رفته در
نرمکنندهها و حتی دیگر محصولات آرایشی فهرستی از بالا به پایین روی آنها
دیده میشود. اغلب نرمکنندهها حاوی یک نوع یا بیشتر چربی مصنوعی یا
طبیعی برای چرب کردن موها، کاهش درهم رفتگی و جلوگیری از دست دادن رطوبت
موها هستند. در بعضی نرمکنندهها به خصوص آنهایی که برای موهای آسیب
دیدهاند، از پروتئینها استفاده میشود چون پروتئینها به ساقه مو
میچسبند و جاهای خالی را صاف و یکدست میکنند. انتهای ریشریش شده موها
را به طور موقتی میپوشانند. این پروتئینها از گیاهان دریایی، ترکیبات
غذایی و یا نوع هیدرولیز شده حیوانی هستند. یکی دیگر از ترکیبات مهم
نرمکنندهها، ترکیبات چهارگانه آمونیوم هستند که موجب وصل شدن نرمکننده
به موها میشود و الکتریسیته ساکن را از بین میبرد تا موها پراکنده
نشوند. بقیه ترکیبات موجود در نرمکنندهها در اعمال اثر اصلی آن نقش
ندارند و مخصوص ظاهر و قوام یا رایحه آن هستند.
انواع
نرمکنندهها، هیچ مزیت خاصی ندارند چرا که همه این ترکیبات مانند چربیها
یا پروتئینها اعمال اثر میکنند. پروتئینها به دلیل چسبیدن به ساقهمو و
پر کردن سطح صدمه دیده آن مفید است و پروتئینی بودن جنس مو توجیه کننده
مفید بودن اثر پروتئینهای موجود در نرمکنندهها نیست و همه نرمکنندهها
به خاطر پوششی که دور مو ایجاد میکنند موجب ضخیم شدن موها میشوند.